Sopimusehdot

Palveluiden sopimusehdot ja keskeiset käytännöt

Tältä sivulta löydät Kodin Sydän Oy:n palveluiden sopimusehdot sekä keskeiset käytännöt palveluiden toteuttamisesta. Sivulla käydään läpi muun muassa hinnoittelua, tietosuojaa, laskutusta sekä palveluiden peruutusehtoja koskevat periaatteet.

Kodin Sydän Oy - Kotihoito ja kodin tukipalvelut taustakuva

Kodin Sydän Oy

Sopimusehdot ja käytännöt

Palvelun aloitus ja sopimuskäytännöt

Ennen palvelun aloittamista Kodin Sydän Oy tekee asiakkaalle esihaastattelun tai arviointikäynnin, jos asiakas asuu lähialueella. Käynnillä arvioidaan palvelun sisältö ja siihen kuluva aika, minkä pohjalta asiakkaalle voidaan laatia hinta-arvio. Ensimmäisen toteutuneen toimeksiannon jälkeen arvioitu palveluaika voi tarkentua, ja mahdollisista muutoksista sovitaan asiakkaan ja/tai hänen läheisensä kanssa.

Ensimmäisellä käynnillä täytetään asiakkaan ja Kodin Sydän Oy:n välinen palvelusopimus, ellei asiakas ole jo tehnyt sitä etukäteen. Esihaastattelussa palveluntuottaja arvioi myös asiakkaan oikeuden arvonlisäverottomaan (alv 0 %) palveluun verottajan ohjeiden mukaisesti.

Kotihoidon asiakkaiden kanssa täytetään tarvittavat lupalomakkeet, jotka liittyvät sosiaali- ja terveystietojen luovuttamiseen ja kirjaamiseen. Kotipalveluissa ja kodin tukipalveluissa, joissa ei ole velvoitetta kirjata asiakkaan terveystietoja, kerätään ainoastaan nimi, osoite, puhelinnumero, mahdollinen avainboksin koodi, laskutusosoite tai edunvalvojan/lähiomaisen maksajan tiedot.

Palveluiden kesto ja hinnoittelu

Kodin Sydän Oy:n tuottamat palvelut voivat olla kertaluontoisia, määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia ja niiden sisällöstä sekä kestosta sovitaan joustavasti asiakkaan kanssa. Mikäli sovittu palveluaika tai työaika ylittyy, palveluntuottaja laskuttaa ylimenevän ajan viiden minuutin tarkkuudella (intervallilaskutus). Mikäli säännöllinen tai sovittu palvelu osuu arkipyhälle, palvelu veloitetaan arkipyhäveloituksen mukaisesti.

Hyvinvointialueen tukemien palveluiden, kuten palvelusetelin, henkilökohtaisen avun, omaishoidon palvelusetelin ja muiden tukipalveluiden, keston sekä hinnan määrittää hyvinvointialue yhdessä asiakkaan kanssa. Palveluiden sisältöä, perumista ja päättämistä koskevat hyvinvointialueen erikseen määräämät sopimusehdot.

Palveluntuottajan hintaan kuuluvat:

Siivousvälineet ja pesuaineet, jotka palveluntuottaja tuo mukanaan. Poikkeuksena ovat kohteet, joissa palveluntuottaja joutuu hävittämään käytetyt välineet tai hankkimaan uusia, koska entisiä ei voida enää hyödyntää (esim. eritesiivous, eläintaloudet). Näissä tapauksissa asiakkaalta veloitetaan kohtuullinen korvaus poisheitetyistä välineistä. Asiakas voi myös pyytää palveluntuottajaa käyttämään hajusteettomia pesuaineita.

Hoitotyössä käytettävät mittausvälineet: RR-mittari, kuumemittarit, hanskat, suihkuessu, näytteenottovälineet. Hygieniasyistä palveluntuottaja suosittelee asiakasta hankkimaan oman verenpaine- ja kuumemittarin.

Pesuaineet, muut hygieniavälineet ja apuvälineet sekä apteekkituotteet, kuten haavanhoito- ja katetrointi-/avannetarvikkeet, asiakas hankkii itse.

Kilometrikulut ja ajoaika

Yksityistä tilausta tehdessä arvioidaan myös mahdolliset matkakulut (kilometrit + ajoaika). Kilometrit laskutetaan aina toimipaikalta lähtien.

Yli 10 km yhdensuuntaisilla matkoilla otetaan huomioon myös työntekijän ajoaika, joka laskutetaan toimipaikalta lähtien. Kilometrikorvaus vuonna 2025 on 0,59 €/km.
Huomaa, että hyvinvointialueen asiakkaisiin (palveluseteli, ostopalvelu ja henkilökohtainen apu) sovelletaan hyvinvointialueen omia sääntöjä kilometrien laskutuksessa. Kilometrikulujen poikkeukset löytyvät Hinnasto-sivulta.

Tiedonkeruu ja tietosuoja

Kodin Sydän kerää oleellisesti palveluun liittyviä tietoja asiakkaalta itseltään tai hänen edustajaltaan. Siivouspalveluissa tämä tarkoittaa osoite- ja muita yhteystietoja, mahdollisen avainboksin koodia sekä läheisen asianhoitajan ja laskunmaksajan tietoja. Tietoja säilytetään asiakassuhteen ajan ja hävitetään viimeistään 1,5 vuoden kuluttua sen päättymisestä tai asiakkaan erillisestä pyynnöstä. Asiakastietoja säilytetään 1,5 vuoden ajan, jotta asiakas voi tarvittaessa pyytää laskutustietoja esimerkiksi kotitalousvähennyksen hakemista varten tai asiakas tilata siivouspalvelun uudelleen, kuten vuosittaisen ikkunanpesun.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkailta kerätään välttämättömät tiedot turvallisen ja laadukkaan hoivan toteuttamiseksi. Näitä voivat olla tiedot taustasairauksista, hoidon ja tuen tarpeesta, lääkityksestä sekä aiemmista hoitojaksoista. Kodin Sydämen työntekijät kirjaavat päivittäin lakisääteisesti asiakkaan vointiin ja käyntien sisältöön liittyviä tietoja. Hyvinvointialueen asiakkaiden tiedot siirretään viikoittain hyvinvointialueen tietojärjestelmään (Lifecare). Tiedot hävitetään asiakassuhteen päätyttyä ja lakisääteisen säilytysajan umpeuduttua tietoturvallisesti.

Asiakkaan sosiaali- ja terveystietojen luovuttamiseen pyydetään suostumus palvelun alkaessa. Asiakkaalla on aina oikeus kieltäytyä tai rajata kirjallisesti tiedonanto-oikeuksiaan.

Laskutus

Palveluntuottaja lähettää asiakkaalle laskun viimeistään palvelun toimittamista seuraavan kuukauden ensimmäisen viikon aikana. Asiakas voi halutessaan pyytää laskun lähettämistä aikaisemmin. Lasku toimitetaan asiakkaan antamaan laskutusosoitteeseen joko kirjeitse tai sähköpostitse. Laskutuslisä on 2,5 €.

Asiakkaan tulee itse tarkistaa verottajalta oikeutensa kotitalousvähennykseen kuluvan vuoden aikana. Kodin Sydämeltä voi pyytää koosteen työn osuudesta kotitalousvähennystä varten.
Mikäli asiakkaalla on haasteita laskun maksamisessa, tulee hänen olla yhteydessä palveluntuottajaan, jolloin eräpäivän joustosta voidaan kohtuudella sopia. Mikäli asiakas jättää laskuja perusteetta maksamatta, palvelu voidaan keskeyttää ja laskut siirtää perintään.

Yksityisesti ostetuista palveluista voi aina tarkistaa verottajalta, onko oikeutettu kotitalousvähennykseen. Vuonna 2025 kotitalousvähennyksen enimmäismäärä on 1 600 €/henkilö, josta vähennetään 100 € omavastuu.

Palvelun peruutus, purkaminen ja irtisanominen

Asiakas voi perua palvelun soittamalla Kodin Sydän Oy:n puhelinnumeroon viimeistään 24 tuntia ennen palvelun alkamista. Alle 24 tuntia ennen peruutetusta palvelusta laskutetaan 50 % siihen varatusta ajasta.

Jos asiakas on tilannut erikseen urakkatyön, johon palveluntuottaja on varannut lisätyöntekijöitä urakan suorittamiseksi, alle 24 tunnin sisällä peruutetusta työstä laskutetaan 100 % suunnitellusta ajasta.
Määräaikainen palvelu voidaan purkaa vain asiakkaan ja Kodin Sydämen yhteisellä sopimuksella. Muussa tapauksessa se päättyy sovitun määräajan tullessa täyteen.

Toistaiseksi voimassa oleva palvelu voidaan irtisanoa molemmin puolin noudattaen 14 vuorokauden irtisanomisaikaa. Irtisanomisaika alkaa tiedoksiantoa seuraavasta päivästä.

Irtisanomisessa ja palvelusuhteen päättyessä noudatetaan eettisyysperiaatetta. Esimerkiksi, jos asiakas joutuu äkillisesti sairaalaan tai menehtyy, irtisanomisaikaa voidaan lyhentää sovitusti.

Hyvinvointialueen palveluseteli-, ostopalvelu- ja henkilökohtaisen avun asiakkaita voivat koskea osin eri säännöt, jotka hyvinvointialue määrittelee.

Avoimet työpaikat

Liity monipuoliseen tiimiimme

Julkaisemme tähän tietoa avoimista työpaikoista ja sijaisuuksista – seuraa päivityksiä!